بابايي با تاکيد بر اينکه ما به عنوان خودروساز به دنبال افزايش مجدد قيمت خودرو نيستيم، در مورد وضعيت فروش ايرانخودرو اظهار کرد: خوشبختانه در حال حاضر فروش تمام محصولات ايرانخودرو در وضعيت باز قرار دارد و سعي کرديم که با اعمال يک سهميهبندي جديد و ارايه طرح هر کد ملي، يک خودرو، از بروز بازار سياه خودرو جلوگيري کنيم.
وي درباره اينکه چرا دوباره به سيستم پيش فروش مدتدار برگشتهايد؟ گفت: در اين سيستم جديد فروش، خودروها در اختيار دلالان قرار نميگيرد، امکان خريد عمده را متوقف کردهايم و به نوعي همه تلاش ايرانخودرو اين است که با توجه به وضعيت فعلي بازار بتواند محصول را به دست مصرفکننده نهايي برساند و دلاليها را کاهش دهد.
مدير فروش ايران خودرو ادامه داد: پيشفروشهاي سيستم جديد در ايرانخودرو با قيمت قطعي خواهند بود، به اين ترتيب خريداران ميتوانند هنگام پيشفروش اطمينان داشته باشند که قيمت محصولي که ميخرند تغيير نخواهد کرد و حتي اگر قيمت هم تغيير کند تاثيري روي خودروي خريداري شده توسط آنها نخواهد داشت. به اين ترتيب هم در بازار آرامش به وجود ميآيد و هم مردم مطمئن ميشوند که خودروساز به دنبال افزايش قيمت نيست.
بابايي درباره اينکه سيستم جديد پيشفروش خودرو تا چه حد مشکل سرمايه در گردش ايرانخودرو را برطرف کرده است؟ خاطرنشان کرد: در اين خصوص اول بايد بررسي شود که خودروساز نسبت به سال گذشته نياز به چه حجمي از سرمايه در گردش دارد. يک حساب سرانگشتي به ما ميگويد که وقتي 10 درصد سهم پرداختي خودروساز براي دريافت سرمايه در گردش از بانکها 24 برابر شده است و بانکها از ابتداي سال تا به حال هم ريالي به ما پرداخت نکردهاند، به همين دليل خودروسازان مجبور شدند منابعي را فراهم کنند که مساله سرمايه در گردش را از راههاي ديگري برطرف کنند.
وي درباره اينکه سيستم جديد پيشفروش توانسته است مشکل خودروساز را برطرف کند؟ تاکيد کرد: خوشبختانه توانستهايم با اين سيستم جديد بخشي از مشکل را برطرف کنيم.
بابايي افزود: خودروساز به دنبال افزايش قيمت نيست اما از شوراي سياستگذاري هم به خاطر تصميمات جديدي که گرفته است تشکر ميکنيم؛ چرا که به خودروساز کمک کردند تا مقداري از مشکلات را برطرف کند.
مدير فروش ايرانخودرو با تاکيد بر اينکه هزينههاي ايرانخودرو به شدت افزايش يافته است درباره اينکه افزايش هزينه خودروساز نسبت به سال گذشته چه مقدار بوده است؟ گفت: اگر جلوي افزايش قيمت مواد اوليه گرفته ميشد مطمئنا خودروساز الان دغدغهاي نداشت.
وي ادامه داد: يکي از مشکلاتي که وجود دارد اين است که قيمتها در بورس بسيار سريع تغيير ميکند. آلومينيوم، پليمر، مس و مانند آن بسيار سريع دچار افزايش قيمت ميشوند ولي خودروساز مجبور است قيمت را ثابت نگه دارد. دغدغه اصلي ما در حوزهي مواد اوليه است. براي مثال 700 تومان ورق به 1800 تومان رسيده است؛ آلومينيوم 1800 توماني به 2200 تومان رسيده است و مس 9 هزار توماني به 24 هزارر تومان رسيده است. همه اينها بر تغيير هزينه خودروساز تاثيرگذار بوده است اما به نسبت خودروساز افزايش درآمدهاي معقولتري داشته است.
به گفته وي خوشبختانه هدف که بازگرداندن آرامش به بازار بوده در حال حاضر محقق شده است. شايد مردم ما تعجيل داشته باشند که زودتر به خودرو برسند. اين تعجيل باعث شده است که بازار آزاد به وجود بيايد اما در شرايط فعلي بهتر است که کمي حوصله داشته باشند.
بابايي همچنين درباره اينکه آيا برنامههاي پيشفروش شما ادامه خواهد داشت؟ گفت: پيشفروش را تا جايي که استقبال بشود ادامه خواهيم داد.
وي درباره اينکه فکر ميکنيد مدلهاي بعدي که به صورت پيشفروش عرضه خواهند شد چه خودروهايي هستند؟افزود: پارس، سمند، 405 و خودروهاي ديگري که لازم است تا براي آرامش بازار به اين صورت عرضه شوند را پيشفروش خواهيم کرد.